Kuchyňa do vrecka

Čo je malé, to je milé – alebo ako dizajn kuchýň postihol trend miniaturizácie

Tvorbu interiérov vo svete čoraz vážnejšie ovplyvňuje výzva priestorovej ekonómie. A nielen vo svete, často aj v našich stredoeurópskych končinách. Úsilie vtesnať dobre fungujúce prostredie domácnosti do obydlí neveľkej výmery súvisí so všeobecnejším demografickým vývojom: s odlivom ľudí z vidieka a nárastom počtu obyvateľov v mestách. Zväčša stabilizované mestské sídla však nie sú elastické, nedajú sa len tak ľahko naťahovať do voľnej krajiny, preto zastupiteľstvá, urbanisti, mestskí plánovači a architekti musia siahnuť po stratégii „zahusťovania“. Snažia sa vytvárať nové mestské štruktúry s vyšším počtom bytom na menšej ploche. To však znamená, že nových „mešťanov“ musia ubytovať v oveľa menších príbytkoch, ako tomu bolo v minulosti. A tu prichádzajú na rad interiéroví dizajnéri, ktorí do takýchto stiesnených bytových rámcov vymýšľajú primerane úsporné riešenia. Inšpiratívne príklady „uvažovania v malom“ ponúkajú svetové metropoly, najmä japonské megamestá či americký New York, ktoré oddávna manažujú obrovské množstvo ľudí v relatívne obmedzenom intraviláne. Práve Japonci sú majstrami priestorovej ekonómie v interiéri, a tento talent zachytiť podstatné na neveľkej ploche preniká hlboko do ich dizajnérskej kultúry.

S efektívnymi nápadmi pre malé kuchyne napríklad exceluje japonská firma SANWA, ktorá sa posledných pár rokov úspešne pokúša etablovať aj na európskom trhu. Na nedávnom veľtrhu Eurocucina v talianskom Miláne zaujala vydarenou prezentáciou mini-kuchýň zo svojej produkcie. Využila svoje know-how, a súčasne oslovila viacerých popredných dizajnérov, aby spoločne vytvorili sériu „vreckových kuchýň“. Nová kolekcia, napríklad vyobrazené modely Ceragino (obrázok 1) alebo AC01 (obrázok 2), spája dômyselnosť súčasného dizajnu a hodnoty minimalizmu typické pre japonskú kultúru. Výsledkom sú kompaktné nábytkové jednotky s redukovanými rozmermi, no dôsledne premyslenými funkčnými časťami. Ceragino ako nezávislý ostrov v sebe obsiahol všetko potrebné, drez aj varnú platňu, priestranné úložné zásuvky či minichladničku. Všetko halí do fasády špeciálneho keramického obkladu so vzhľadom zhrdzaveného plechu. Ešte ďalej v miniaturizácii zachádza pult AC01, ktorý tvorí len prostá konzola s varným a umývacím centrom. Keď sa nepoužíva, vrchná doska linku prekryje tak, aby sa z nej stal šikovný písací stolík.

SANWA

Podobnú stratégiu miznutia z dohľadu využíva aj ostrovné riešenie kuchýň K6 od talianskej spoločnosti BOFFI (obrázok 3 a 4). V tomto prípade je všetko potrebné – varná platňa, drez, umývačka riadu, chladnička a množstvo políc – ukryté do kompaktného ostrova. Trik jeho efektného začlenenia do obytného prostredia tkvie vo vrchnej platni. Dokáže sa posúvať tak, že antikorové útroby kuchynskej linky bez zvyšku prekryje. Pri zatvorenom stave sa tak „ká-šestka“ stáva prostým strohým kvádrom dreveného nábytku. Po otvorení zas posuvné veko poslúži ako príručný barový/jedálenský pult. Kuchynský „kváder“ navrhol a do najmenších detailov vyladil dizajnér Norbert Wangen.

BOFFI

Iný pohľad na redukciu vzhľadu, zmenšenie a zefektívnenie kuchynskej linky ponúka talianska historická firma FANTIN, ktorá oslávila päťdesiate výročie. Jej špecializáciou je spracovanie kovov, preto aj séria Frame (na obrázku 5) využíva rámovú konštrukciu z oceľových profilov s plechovými výplňami. Lakované povrchy kolekcie sú dostupné v širšej škále farieb a jej modulárna podstata zas znamená, že z nej možno poskladať nielen skromný kuchynský ostrov na nožičkách, ale i príborník alebo otvorený úložný regál. Plech a oceľ štvorcového prierezu zohráva podstatnú úlohu aj v prípade dánskeho výrobcu VIPP. O ňom sme už niekoľkokrát písali ako o skvelom producentovi kultového pedálového koša, no svoje portfólio rozšíril o ďalšie výrobky založené na škandinávskej racionalite. Okrúhlu smetnú nádobu z tridsiatych rokov v podstate doplnil celým interiérovým univerzom, vrátane elegantnej čiernej kuchyne (obrázok 6). Jej dizajnérske kvality vychádzajú z prvotriednych materiálov či citu pre dobre fungujúci, vľúdny dizajn.

FANTIN, VIPP

Nemecký producent kuchýň SIEMATIC sa zas na priestorovú ekonómiu a efektívne usporiadanie kompaktnej kuchyne pozrel z historickej perspektívy. Novému dizajnérskemu názoru podrobil archaickú podobu kredenca a vyvinul lákavý kuchynský modul 29 z edície Urban (obrázok 7). Môže byť nábytkovým doplnkom väčšej kuchyne, no na naše miniaturizačné potreby sa dá použiť i osamote ako šikovná kuchynská stanica, ktorá všetko potrebné uprace do rámca elegantného, mierne starosvetského nábytkového kúsku. Konštruktéri v SIEMATIC sa pohrali s každým detailom tohto prvotriedneho riešenia: s prostými nožičkami aj postrannými stenami, závesnou lištou či integrovanými elektrickými zásuvkami a osvetlením, takže jedným účinným kredencom vyriešili všetky praktické náležitosti v malej kuchyni. Vrátane toho, kam odpratať miniatúrne spotrebiče zo série KitchenMinis (produkty WMF, na obrázku 8).

Text: Michal Lalinský

SIEMATIC, WMF